mandag 5. februar 2018

3 ting du skal gjøre for å lykkes med CRM

Bruk det eller mislykkes.

Etter innføring av et CRM-system vil man ofte høre klager på systemet. Det tar for lang tid å legge inn en ny salgsmulighet. Systemet er bortkastede penger. Ansatte foretrekker word og Excel fordi de er vant med det. Noe ønsker ikke å bruke et CRM-system fordi de alltid har klart seg uten.

Lar du det gå upåaktet hen så er du dømt til å mislykkes og du betaler prisen.

De som lykkes best med CRM er de bedriftene hvor dette ligger i blodet. Gjør det som skal til for å få dine medarbeidere til å bruke systemet. Tilby opplæring og støtte. Til gjengjeld skal du kreve at de bruker systemet. Det som ikke er lagt inn i systemet eksisterer ikke.

Det betyr ikke noe hvilket CRM-system du bruker. Sansynligvis er det systemet du har godt nok og du trenger ikke å investere i noe annet.




Invester i en eier av CRM-systemet.

Noen i din bedrift bør få ansvaret for CRM-systemet som du har investert i. Kall det gjerne en administrator. Det behøver ikke, og bør kanskje ikke, være en IT-person. Det er ikke vanskelig å lære et CRM-system i dag. En god superbruker kan klare det med litt innsats og trening. La denne personen få ansvaret skrevet inn i sin jobbeskrivelse. Det medfører stolthet. Et vellykket CRM-prosjekt trenger en person som føler ansvar for systemt og en leder som er villig til å ta investeringen.




Bruk rapporter.

Ikke tenk så mye på alle modulene og all funksjonaliteten som stort sett alle CRM-systemer leverer. Ikke tenkt så mye på alt som leverandører lover at systemet kan gjøre og hva du kan oppnå ved å bruke systemet. Pass heller på at du får de nøkkelrapportene du har behov for. Rapporter som gjøre at du kan styre en gruppe på 2 eller 25 selgere. Raporter som gjør at selgerne har oversikt over salgsmuligheter, kunder, tapte salg og nylige hendelser.