tirsdag 25. april 2017

eWay-CRM vs Microsoft Business Contact Manager (BCM)

Små og mellomstore bedrifter var flittige brukere av Microsoft Business Contact Manager (BCM), som var en del av Microsoft Office pakken. Desverre la Microsoft ned dette prosjektet og BCM har ikke vært tilgjengelig for Office 2016. Dette har ført til at bedrifter er på leting etter et alternativ til Business Contact Manager.

eWay-CRM, som er integrert i Outlook, er ett mulig alternativ til BCM. eWay-CRM tilbyr et komplett CRM-system med de samme funksjonene som man utnyttet i BCM og passer utmerket for små og mellomstore bedrifter. Vi skal her forsøke å vise hvordan eWay-CRM løser oppgaver som tidligere ble gjort i BCM.
Standard funksjonalitet
BCMs styrke lå i kundehåndtering, markedsføring og salg. Når du hadde e-postadressen til en potensiell kunde var det enkelt å gjøre ham til en lojal kunde, med analyser av kundekommunikasjon og individuelt tilpassede kampanjer.

I eWay-CRM mener vi at de samme funksjonene er essensielle for enhver bedrift og vi forsøker å utvikle dem til å være enklere og raskere.

I øyeblikket har eWay-CRM alle viktige funksjoner/moduler fra BCM, inkludert:
  • Kontakter 
  • Salg and Prosjekter 
  • Markedsføring og Profesjonelle e-postkampanjer 
  • Integrasjon med Microsoft Word og Excel
  • Egendefinerte felt 
I eWay-CRM forsøker vi å gjøre CRM enkelt, samtidig som du får et avanserte verktøy. La oss ta en titt på hvordan viktige BCM-funksjoner er implementert i eWay-CRM.
Brukergrensesnitt og vinduer
Den viktigste biten i ethvert CRM-system er kontakkortet. Dette er stedet hvor all viktig informasjon er lagret. BCM utvidet sin funksjonalitet med en modul for å kunne legge til ekstra  informasjon, for å opprette prosjekter og for å følge opp utsendt e-post og kjøp av produkter.

Microsoft BCM Contact
 
eWay-CRM gjør administrasjonen enda enklere ved å legge til knapper og skjermbilder i Outlook brukergrensesnittet. Ikke noe nytt design eller fremmede elementer; alt ser naturlig ut. Dersom du ønsker å fokusere på CRM-funksjoner så finnes det en  eWay-CRM flik med all funksjonalitet på ett sted.

eWay-CRM Contact Card

BCM benytter “dashboards” for å få tilgang til prosesser. Her kan du plassere “widgets” med forskjellige verktøy og statistikker.

I eWay-CRM kan du også klikke på en kunde, et prosjekt eller et annet element og få tilgang til all informasjon om dette elementet. På denne måten får du oversikten over salg, produksjon og leveringer, uten å måtte forholde deg til alt på en gang.
Egendefinerte felter
Din bedrift er sikkert ikke lik alle andre og har kanskje behov for unik kundeinformasjon på kontaktkortet. BCM gir deg mulighet til å opprette egendefinerte felt, som nedtrekksmenyer, tekst eller tall, under en separat flik.

eWay-CRM gir deg også mulighet til å legge til egendefinerte felt på forsiden av et informasjonskort. Egendefinerte felt i eWay-CRM avviker ikke fra standardfelt og siden disse feltene er tilgjengelige i hovedvinduet, kan du bruke det f.eks. for å filtrere og gruppere kontakter og salgsmuligheter.  Du kan også kategorisere kunder etter geografiske områder eller forrettningsområde for mer effektiv administrasjon.
Data and Kunder
BCM kunne opprette kundekort basert på innkommende e-post, i tillegg til å kunne kopiere data til og fra Microsoft Word og Excel dokumenter. Du måtte likevel gjøre mange ting manuelt, som f.eks. kopiering av kontakter fra Outlook.

I eWay-CRM kan du synkronisere kontakter automatisk og du kan holde  privat informasjon adskilt fra bedriftens informasjon. Du kan forøvrig kopiere mye av dataene i BCM til eWay-CRM uten bruk av 3.-parts verktøy.

Når det gjelder dokumenter så kopierer/dupliserer eWay-CRM til databasen slik at viktige data ikke forsvinner, selv om noen skulle finne på å slette dokumentene fra sin PC. Du kan lagre enhver filtype i eWay-CRM og bruke dem som f.eks. et vedlegg i e-post eller knytte flere tilbud til en salgsmulighet. Forhåndsvisning av bilder og dokumenter gjør det enkelt å finne riktig versjon.
Markedsføring og Prosjekter
BCM fikk et godt rykte takket være modulen for e-post. Her kan du sende en enkel e-post eller mass-e-post basert på data fra kontaktkortene.

Du kan gjøre det samme i eWay-CRM, men her kan du også få oversikt over responsen om hvor mange e-post som ble åpnet, hvem som klikket på en lenke og hvem som meldte seg av nyhetsbrevet. Du kan også knytte kampanjer til Google Analytics for å få full oversikt over hvor effektiv markedsføringsstrategien har vært.

CRM-systemer skal hjelpe kunden med administrasjon av interne prosesser. Med eWay-CRM har du oversikt over dine salgsmuligheter og dine eksisterende kunder. Du har full kontroll på kundens prosjekter eller eventuelle utfordringer med f.eks. systemstøtte. Det er også mulig å sette opp eWay-CRM til å sende ut meldinger basert på hendelser i systemet. F.eks. en melding til kundeansvarlig når en salgsmulighet endrer status til “Tapt”.
Pris
I øyeblikket er det ikke mulig å kjøpe Microsoft Office med gratis BCM inkludert, men du kan laste den ned gratis og installere Outlook 2010 and 2013, dersom du allerede har investert i Microsoft Office pakken. Likevel, det er ingen systemstøtte og det kommer ingen oppdateringer og det betyr at du må gjøre alt arbeidet selv dersom det oppstår problemer.

eWay-CRM vil koste fra NOK 230,- pr bruker pr måned, men da har du all funksjonalitet som du vil forvente fra et CRM-system. Systemstøtte, backup, oppdateringer og lagring (10 GB) i skyen er inkludert. Vi tilbyr også en gratisversjon (eWay-CRM Free) for enkeltbrukere. Den har samme funksjonalitet som Premium, men er begrenset til 200 MB lagringsplass i vår skyløsning.
Integrasjon og Forutsettninger
BCM krever at du allerede kjører Microsoft Office og den vil installere en Microsoft SQL Express database på din PC. Denne har kun behov for 4 GB lagringsplass, men databasen skaper mer last på systemet og vil trolig føre til at systemet blir tregere.

eWay-CRM krever bare at du kjører Microsoft Outlook og installerer automatisk en database som kalles Microsoft SQL Local DB. Den kommuniserer med en serverapplikasjon som ligger i vår skyløsning. Dette gjør at du kan glemme systemadministrasjon.
Konklusjon
Nå kjenner du litt til eWay-CRM, som har alle de viktige funksjonene som du er vant til fra BCM. Med eWay-CRM er det ikke behov for dyr og tidkrevende opplæring, da systemet er bygget inn i Outlook.

Alle brukere av eWay-CRM Premium vil ha tilgang til eWay-CRM Mobile (Android). Gratis.

Last ned og start en gratis 30-dagers test av eWay-CRM Premium her: www.eway-crm.no/download

Har du spørsmål eller trenger hjelp med å komme i gang så ta kontakt: stein.eksveen@eway-crm.no