torsdag 27. april 2017

eWay-CRM Mobile for Android og iOS

Tidligere i år slapp vi eWay-CRM Mobile for Android; nå kommer eWay-CRM Mobile for iOS. Begge takket være vår Mobile Application Specialist Stepan Havranek.


I den forbindelse skal vi se litt på hvilke tanker Stepan har om forberedelsene, utviklingen og bruken av disse to app’ene.


Štěpán Havránek

Du var ansvarlig for utviklingen av begge våre mobile app’er. Hva var den største utfordringen?

Selv om eWay-CRM Mobile ser enkel ut på utsiden må den håndtere store mengder data og vi måtte derfor optimalisere den for å kunne håndtere slike store datamenger offline. Det var også nødvendig å utvikle én app for hver av de to plattformene slik at begge kunne være raskest mulig. Vi startet først med en versjon for Android og så fulgte en versjon for iOS.
eWay-CRM utfører en mengde oppgaver som brukeren ikke ser. I back-end finnes et relativt komplisert system for tilgangsstyring slik at man kan bestemme hva som skal vises for forskjellige brukere. En vanlig ansatt kan se prosjekter, oppgaver og kontakter. Regnskapsmedarbeideren kan følge finansene og daglig leder kan se alt, inkludert timelister.

Hvor lang tid tar det å utvikle en mobil app?

Det varierer. Du kan utvikle en app på en uke eller to dager eller…. Mange applikasjoner på markedet er blitt gjort tilgjengelig i en fei, men det er stor forskjell på f.eks. en alarm og et avansert CRM-system. Utviklingen av en gjennomsnitts app tar mye kortere tid enn i vårt tilfelle. Versjonen for iOS tok oss 4 måneder å utvikle og det selv etter vår erfaring med versjonen for Android. Det er nok mange utviklere som har det lettere enn det vi hadde.

Har du eksempler?

Vår egen eWay-CRM inneholder 250,000 journaler og notater som skal være raskt tilgjengelig. Mange app’er på nettet har problemer med responstid når de må liste så lite som 500 elementer. Det betyr optimalisering over en lav sko.

Er kravene til Android og iOS forskjellige?

Selvfølgelig. Arbeidet på de to plattformene er veldig forskjellig da de bruker forskjellig programmeringspråk, forskjellig utviklergrensesnitt og måte å tenke på. Jeg er faktisk litt skuffet over utviklergrensesnittet til Apple, som jeg hadde ventet meg mer av. Når du holder en iPhone som bruker så virker alt sofistikert og bra. Du ser at noen har gjort en god jobb med alle detaljer og det oser kvalitet. Så ikke med utviklergrensesnittet, som tryner rett som det er og som ikke har mye brukerstøtte. Det var færre problemer med Android og det var lettere å få hjelp. Likevel foretrekker jeg programmeringsspråket (Swift) til Apple.

Hvorfor trenger man en mobil app når man allerede har eWay-CRM på en PC?

Det blir jo som å spørre om hvorfor du har e-post eller Facebook på mobilen. Det har ikke bare med tilgang mens du er på farta å gjøre, men at å bruke mobilen er enklere og raskere enn å åpne en PC. Fordelene med mobile enheter er i ferd med å bli større enn det oppfinnerne noen gang hadde sett for seg. Det samme har skjedd med mobile app’er. Når vi startet med å utvikle eWay-CRM Mobile så ønsket vi i all hovedsak å tilby en løsning for folk som jobbet ute i felten. Fra salgsrepresentanter og ledere, til de som kjører kollektivt til jobben.
Mobilen tar over for PC på andre områder også. I følge statistikken vil folk foretrekke å bruke mobilen fremfor å sette seg ned foran pc’en. Vi bruker mobilen for å svare på jobbrelatert e-post og hjemme i stua ligger vi på sofaen og surfer på internet.
Det mobile grensesnittet ble gjort mye enklere enn det på en PC og det har blitt det verktøyet som folk velger å bruke.

På hvilken måte kan eWay-CRM Mobile hjelpe meg? Er den bare en kopi av pc-versjonen eller har den noe ekstra?

I tillegg til å gi deg tilgjengelighet i farta tilbyr den også smart funksjonalitet spesielt utviklet for mobile enheter. F.eks. kan ett klikk gi deg et kart som hjelper deg med å finne kunden. App’en kan også minne deg på og hjelpe deg med å ta notater etter en telefonsamtale, og lagre dem på kontakter eller prosjekter.

Du nevnte muligheten for å bruke systemet uten å være på nett. Hvordan virker det egentlig?

Du skal for det første være oppmerksom på at dette er virkelig off-line. Mange app’er later som om de fungerer off-line, mens de i virkeligheten lagrer data i minnet, samt at mesteparten av dataene dine ikke er der. Ikke har du tilgang til dataene når du sitter på t-banen heller. Virkelig off-line er en stor fordel og den eneste ulempen er lengre synkronisering rett etter installasjon av app’en. Da anbefaler vi å bruke lader og Wi-Fi. Etter den første synkroniseringen har brukeren dataene tilgjengelig når som helst.

Er ikke det litt mot strømmen?

Jo, det er det, men fordelene over tid kompenserer for det. eWay-CRM Mobile er ikke et spill som du kan laste ned for å ha det moro. De fleste brukere har behov for et system som de stoler på og som de kjenner fra pc-versjonen. App’en belønner tålmodigheten etter installasjon med høyere produktivitet.

Hvordan virker så denne synkroniseringen?

Fra et teknisk perspektiv er det et relativt komplisert system, som brukeren ikke ser, men som gir mange fordeler. Dersom app’en er i bruk vil synkroniseringen skje omtrent umiddelbart. Når app’en ikke er i bruk vil den våkne opp fra tid til annen og kjøre synkronisering. Det avhenger av batteriet og forbindelsen til internet. App’en begrenser synkronisering når batteriet begynner å bli utladet og gjør det oftere når enheten er plugget i strømnettet og kobblet til Wi-Fi.

Mottar du tilbakemeldinger fra brukere? Hva liker de og hva savner de?

Vi har fått mange kommentarer og reaksjoner. Brukerne søker om å få teste app’en for å kunne ta den ibruk så snart som mulig og de kommer med mange inspirerende ideer. Takket være disse tilbakemeldingene har vi kommet fram til dusinvis av nye funksjoner og forbedringer som vi gradvis kommer til å legge til.
Generelt sett setter brukerne stor pris på muligheten til å arbeide mens de er i farta og de gir oss ros for at app’en er enkel og brukervennlig. Noen erfarne brukere ønsker seg avanserte filtere, som de kan skreddersy ned til minste detalj og som de kjenner fra eWay-CRM for PC. Dette kan være et problem på mobile enheter. Skjermen er ganske liten og alt må være enkelt og klart. Jeg mener at man bør være i stand til å bruke app’en mens du går på gata. Dette er grunnen til at vi i øyeblikket er i ferd med å utvikle måter vi kan legge til avanserte funksjoner på, uten at dette ødelegger for den vanlige bruker. Dette er mye enklere på en PC hvor man kan tilby mange funksjoner og tillate brukeren å velge kun de funksjonene det er behov for. Den nye versjonen a eWay-CRM tilbyr akkurat dette. PC-brukere kan nå skjule moduler og funksjoner, og beholde bare akkurat det de har behov for, første gang de starter opp eWay-CRM.